Situs inversus totalis

Vi var på ultraljud igår med bebben i magen. Jag har kännt mycket oro inför ultraljudet och också annars oroat mig över att något skulle vara fel. Tyvärr kunde det bekräftas att något eventuellt också är fel....Barnmorskan började efter ett tag vrida sig, förklarade att hon inte riktigt fick till detta med höger och vänster på barnet, så att hon försökte härma barnets position. Efter ett tag förklarade hon att hon tyckte att hjärtat fanns på fel sida. Detta ville hon ha bekräftat av en annan barnmorska, som efter en snabbt titt också drog samma slutsats. Oron växte och vi fick sätta oss ner utanför för att vänta på att göra specialultra.

Spec.ul. bekräftade att babyn hade situs inversus totalis, dvs. totalt spegelvända organ inombords. Det finns två varianter av detta syndrom, partiell och total spegelvändhet, av vilket den totala är den "godartade", vilket ju kändes bra att veta. Det finns bl.a. en ökad risk för hjärtmissbildningar med detta syndrom/tillstånd, vilket spec.ul "inte kunde utesluta". Hon bokade därför en tid till barnkardiologen, och vi fick tid genast inkommande måndag. Ska bli skönt att få det kontrollerat så snabbt som möjligt, för just nu snurrar detta i huvudet på oss mest hela tiden. Att barnmorskan spenderade så mycket tid med att undersöka babyns hjärta känns naturligtvis inte bra. Då är oron större för att hon faktiskt såg något avvikande. En annan oro är att barnmorskan sade att det är ytterst ovanligt att upptäcka tillståndet på rutinultraljudet, oftast upptäcks det bara för att barnet har ett hjärtfel. Så varför upptäcktes vårt barns fel?? Hon tyckte dock att hjärtat slog starkt, regelbundet och bra, men hon var lite tveksam kring in- och utflödet ur hjärtat. Nu väntar vi i allafall på måndag och läkarbedömningen. Förhoppningsvis är det inget allvarligt!

Det roliga med ultraljudet var att det bekräftades att vi ska få en liten tjej! :-) Jag frågade båda barnmorskorna, den första sade att man inte kan se så här tidigt. Till den andra sade jag att jag själv tror att det är en tjej, och hon bekräftade att "kunden har alltid rätt, det ser ut att vara en tjej". Så vi väntar inget sjukt barn, vi väntar Esther! :-) Och, oj, vilka starka känslor jag redan har för detta barn! Så efterlängtat och älskat av både mig och hennes pappa. 

Här regnar det och jag har i stort sett gjort fredags städningen klar. Bara toaletten klar, men den fixar jag när Lukas sovit klart. Hoppas han kan sova i oväsendet. De håller på att byta en massa kylskåp i huset och släpar skåpen upp- och nerför trappan så att det dunsar och ekar mellan stenväggarna! Kanske de är klara snart...   

Be för oss och lilla underverket i magen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0