Åsikter om vaggan!

Projekt vaggan är klar! Eventuellt...:-) Vad tycker ni? Ska vi slipa den ytterligare? Ska vi vaxa den, betsa den? Problemet med att göra det är att vi måste vaxa/betsa hela vaggan, även utsidan, om man ska få en jämn, fin färg. Och jag/vi tycker utsidan i röd originalfärg är så vacker. Det är främst insidan man hade behövt göra något åt. Så ska vi "offra" hela vaggan för att få en snyggare insida? Sätter in några bilder och det vore trevligt om ni längst ner under inlägget gick in och
kommenterade och kom med förslag. Vill bara påpeka att vi inte lovar att följa råden...:-)

 
Lukas provar vaggan 

Insidan




Usidan. Vill påpeka att den faktiskt ser bättre ut i verkligheten. Den ser inte så "fläckig" ut.

Så här ser den ut på insidan. Eventuellt kunde man få den så väl slipad så att hela träfärgen kom fram överallt, utan det blå och vita inslaget.

Kommentarer
Postat av: Sofie

GRATTIS på födelsedagen! Hälsningar alla på gåsgränd 18. :)



Tror nog jag skulle fixa om insidan, om jag skulle välja... ;)

2009-03-14 @ 19:05:17
URL: http://sofiehelena.blogg.se/
Postat av: Ia

Ja många grattiskramar på födelsedagen :)

Tycker utsidan är jätte fin som den e, charmigt med orginalfärgen, men insidan skulle jag nog slipa så att träfärgen kom fram. Väntar så på att få se bilder av E i vaggan:)De e ju inte länge kvar.

2009-03-14 @ 19:17:16
Postat av: Stina

Den röda färgen är jättefin, skulle nog försöka behålla den om det går. Fast det blir nog svårt att göra något åt insidan och få det att matcha utsidan. Om den blå/vita färgen innehåller bly så borde det åtgärdas på något sätt. Weslie säger att man kan få den att se gammal ut, men det kräver visst ganska mycket jobb (ta bort gammal färg - betsa och slipa tre-fyra gånger). Men då måste man väl göra om hela vaggan...mkt jobb. Ett annat förslag är att måla insidan blå för att få en fin kontrast. Då skulle den ju inte se gammal ut, men unik skulle den vara i alla fall. Vad ni nu än väljer så tror jag den blir fin.

2009-03-14 @ 19:35:24
Postat av: Lufolkan

Hej! Vilken fin vagga ni fått tag på! Några råd kan jag väl ge även om jag är långt ifrån ngn expert på området. Om ni vill behålla vaggan som den är nu, omålad inuti och den röda färgen utanpå skulle jag rekommendera att ni försöker få bort den blågröna? färgen med sinol (färgborttagningsmedel) och stålull. (Sinol luktar starkt men lukten försvinner fort.) Det är svårt att få bort målet med att slipa, eftersom man inte riktigt slipper åt groparna där målet sitter utan att förstöra hela den gamla, nötta träytan som är så charmig. Sen skulle jag vaxa både in- och utsidan med t.ex. bivax. Det ger en matt och skön yta som är lättskött. Ofta har färgen blivit lite ojämn med åren och vissa områden kan se väldigt dammiga ut. Detta försvinner om man vaxar ytan, utan att man förstör den fina nötta färgen, i det här fallet den rödmålade utsidan. Så min åsikt är att både insidan och utsidan skulle bli finare av en omgång vax.

Linolja används mest när man målar (man blandar färgpigment i oljan) , men kan även ibland dras över en målad yta. Då blir ytan glansigare och mörkare än med vax. Om man sätter bara linolja direkt på träet utan avsikt att måla det blir träet inte lika fint som med vaxet, eftersom träet då blir mörkare och ser lite flottig ut enligt min mening.



Vet inte om du blev mycket klokare av det här men hur ni än gör blir den säkert bra, den är ju redan så fin.

2009-03-15 @ 18:22:49
Postat av: Kika

tack Mia! Vi ska följa dina råd! :-) För precis som du säger så är ytan på träet slitet och gropigt och om vi ska slipa bort färgen så måste vi slipa så mycket. Träet är ordentligt skadat på vissa ställen. Den har ju används av några generationer...:-)



Tack för åsikterna och kommentarerna ni andra!

2009-03-16 @ 08:25:42
URL: http://carinamargareta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0